טיפולי שיניים משמרים

אפשר לחלק את רפואת השיניים לשני חלקים – החלק המשמר והחלק המשקם. רפואת שיניים משמרת כוללת בתוכה מגוון טיפולים שמטרתם לשמור על בריאות השיניים והחניכיים שלנו, למנוע עששת, לשמור על אסתטיקה בריאה ולמנוע את הצורך בטיפולים מורכבים בעתיד. אילו טיפולים נכללים תחת ההגדרה של טיפולי שיניים משמרים?

טיפול שיננית

אחת הפרוצדורות הנפוצות והחשובות ביותר בתחום טיפולי השיניים המשמרים הוא טיפול שיננית. השיננית מסירה אבנית, פלאק ושארי מזון מהשיניים ועוזרת למנוע עששת. אמנם צחצוח שיניים ושימוש בחוט דנטלי חשובים מאוד ואף יעילים במניעת עששת אך הם לא יכולים להסיר לחלוטין את המשקעים המזיקים מהשיניים. מומלץ לכל אחד להגיע לטיפול שיננית אחת לחצי שנה, יותר אם הומלץ על כך על ידי רופא השיניים. טיפולי שיננית אפשר להתחיל כבר בגיל 4-5. בנוסף לטיפול, השיננית תסביר על צחצוח שיניים נכון ויכולה גם להמליץ על מברשת שיניים מתאימה הן לילדים והם למבוגרים.

איטום חריצים

השיניים שלנו "עובדות קשה" במהלך החיים. תפקידן הוא לטחון את המזון שאנו אוכלים והן אכן בנויות חזקות במיוחד לשם כך. אך גם השיניים הבריאות והחזקות ביותר אינן בלתי פגיעות לחלוטין. לעיתים מתפתחים חריצים בשיניים שמברשת השיניים לא יכולה לנקות כראוי. איטום חריצים נעשה בחומר קשיח במטרה לסגור את החריץ ולמנוע את הצורך בסתימה עתידית.

סתימות

עששת היא "האויב מס' 1" של השיניים. חיידקים תוקפים את השן וגורמים להרס וריקבון שלה. כדי להציל אותה, רופא השיניים מסיר את הרובד החיידקי והחלקים הנגועים בתוך השן. על מנת למנוע חזרה של העששת ולהגן על השן שנחלשה הרופא מבצע סתימה בחומר קשיח ומשחזר את המבנה של השן באמצעותה. החומר המשמש לסתימות נבחר בהתאם למיקום השן והעדפות המטופל. סתימות אמלגם נפוצות בשיניים אחוריות בשל חוזקן ומחירן הנמוך. סתימות לבנות משמשות הן לשיניים אחוריות והן לקדמיות בשל חוזקן והמראה האסתטי שלהן. אפשרויות אחרת כוללות שימוש בחומרים מרוכבים בשיניים קדמיות בשילוב אמצעי שיחזור אחרים כמו כתר או ציפוי שיניים לשמירה על אסתטיקה של קשת השיניים.

טיפול שורש

עששת אינה מוגבלת לכותרת השן (החלק העליון של השן שנראה לעין), היא יכולה לחדור גם לעומק השן ולגרום לדלקת בשורשיה. כאשר הדלקת מגיעה לשורשי השן יש צורך בטיפול שורש. בזמן הטיפול הרופא מסלק את כל הרקמה הנגועה בחיידקים כולל בתעלות השורש. לאחר מכן, הרופא משחזר אותה בעזרת סתימה או מבנה וכתר (בהתאם למצב השן). בעזרת טיפול שורש ניתן להציל שן חולה ולמנוע את עקירתה.

טיפולי חניכיים

החניכיים הן חלק בלתי נפרד ממערכת השיניים-חניכיים-לסת -חלל הפה. תפקידן הוא לשמר את האחיזה של השן בלסת ולהגן על חלקה התחתון. החניכיים הן רקמה רכה ועדינה שללא טיפול מתאים יכולה לסבול גם היא מהחיידקים הנמצאים בחלל הפה. דלקת חניכיים עלולה לסכן את השיניים ולגרום לתופעות כמו נסיגת חניכיים, רגישות יתר לחום או קור, כאב בזמן לעיסה, נפיחות, דימום ועוד. טיפולים בדלקות חניכיים כוללים ניקוי יסודי של כיסי החניכיים והקצעת שורשים. במידת הצורך, מומחה חניכיים יכול לטפל בדלקות גם בעזרת תרופות וטיפולים מתקדמים.

מהם טיפולי שיניים משקמים וכיצד הם שונים מטיפולים משמרים?

המטרה של טיפולי שיניים משמרים היא לשמור על בריאות השן. ישנם מקרים בהם אין מנוס והרופא נאלץ לעקור את השן. זה השלב בו רפואת השיניים המשמרת מסתיימת ומתחילה רפואת השיניים המשקמת. הטיפולים במסגרת הרפואה המשקמת כוללים למשל השתלות שיניים, ניתוחי חניכיים, טיפולים לעיבוי עצם הלסת כמו הרמת סינוס והשתלת עצם ורבים נוספים.